رزین و چسب پلی یورتان

خواص پوششهای پلی یورتانی

خواص پوششهای پلی یورتانی

نیاز مبرم به حفاظت سطوح در برابر خوردگی، تلاش های وسیعی را جهت فرموله کردن محصولات پوششی با خواص متنوع، در صنعت امروز می طلبد. در طی سالیان اخیر، دانشمندان و مهندسین شیمی نوآوری هایی را در صنعت پلیمر عرضه نموده اند تا جوابگوی این نیاز باشند.

از جمله پیشرفته ترین این پلیمرهای توسعه یافته، پوشش های مدرن پلی یورتان و پلی یوریا میباشند. از آنجایی که یک سیستم ایده آل حفاظت از خوردگی باید در کلیه مراحل اعمال، نصب و سرویس، با محیط زیست سازگار بوده، دوام و مقاومت بالایی دربرابر شرایط محیطی، صدمات مکانیکی و مواد شیمیایی داشته باشد و همچنین ازنظر هزینه مواد، اجرا،تعمیرات و نگهداری، مقرون به صرفه باشد، پوشش های پلی یورتان و خصوصا پلی یوریای ۱۰۰ درصد جامد، به دلیل خواص ویژه خود، کلیه این نیازها را برآورده می نماید.

دلایل زیادی برای تمایل به استفاده از پوشش های پلی یورتانی ۱۰۰درصد جامد برای پوشش دادن خطوط انتقال وجود دارد. اول اینکه ،استفاده از این مواد نتایج بسیار عالی داشته است و این مواد به مضر نبودن ،شهره هستند .این مواد با محیط زیست بسیار سازگارتر از پوشش های سنتی ضد خوردگی هستند .دوم اینکه ،به سبب سرعت پخته شدن بالای این مواد ،لوله های پوشش شده را در چند ساعت می توان تحت آزمون منافذ ریز پوشش قرار داده و مدفون کرد.سوم ، این مواد قابلیت پخته شدن در دمای پایین را دارا هستند: این موضوع در مورد پوششهای دیگر غیر ممکن است .در آخر هم به سبب اینکه این پوشش ها برای اعمال احتیاج به گرما دهی ندارند ، آنها را در ضخامت یا قطر و طول لوله می توان اعمال نمود .
طبیعت واکنش ایزوسیانات و پلی ال برای ساختن پلی یورتان ،گرما زاست . به این دلیل ،واکنش خود گرمای مورد نیازش را تامین می نماید . در نتیجه این پوشش ها را تقریباً می توان در هر دمای محیطی اعمال نمود ، تا جایی که اعمال این پوشش ها تا دمای محیط ۴۰ در جه سانتی گراد زیر صفر بدون استفاده از گرمای اضافی غیر معمول نیست .

به غیر از خواصی که ذکر گردید،

پلی یورتان سخت ۱۰۰ درصد جامد خواص بسیار خوب دیگری نیز دارد که عبارتند از :

۱-نداشتن حفره سوزنی
۲-سختی و ضربه پذیری بالا
۳-انعطاف پذیری خوب
۴-چسبندگی قوی به سطح فلز
۵-مقاوم بودن در برابر نفوذ بخار آب
۶-مقاومت به جداشدگی در اثر عوامل آب و هوایی
۷-مقاومت شیمیایی

۳- انواع سامانه های پوشش پلی یورتان

پوشش پلی یورتانی را می توان با توجه به نوع و مقدار افزودنی آنها دسته بندی کرد . در بعضی مواقع افزودنی های خاصی برای بهبود وی‍ژگی ها ی پوشش ها به آنها افزوده می شود . اما این افزودنی ها معمولا برای کاهش قیمت اضافه می شوند . البته باید توجه داشت افزودنی هایی که قیمت را کاهش می دهند،کیفیت را هم کاهش می دهند . افزودن تا درصد پرکننده (به ویژه قیر) اثر موثری روی کاهش قیمت دارد اما اثرآن روی کیفیت پوشش جزیی است . افزایش درصد یا بیشتر قیمت را شدیداً کاهش می دهد . اما خواص پوشش را هم به مقداری زیادی کاهش می دهد . معمول ترین پر کننده های مورد استفاده در پلی یورتان های ۱۰۰ در صد جامد ، مواد قیری هستند . در این حالت معمولا نفت خام ،آسفالت یا قیر قطران استفاده می شوند ؛البته باید توجه داشت قیر قطران سرطان زا است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *