رزین و چسب پلی یورتان

کاربردهای پلی یورتان ها

کاربردهای پلی یورتان ها

برخی از کاربردهای پلی یورتان ها

کاربرد پلی یورتانها، پلی اوره ها و پراکنش های پلی یورتانی و سایر ترکیباتی شرکت کننده در واکنشهای آنها پیوسته در حال گسترش است و در این باب مقالات و گزارش های متعدی منتشر می شود.
زمینه های کاربردی این ترکیبات نیز به طور پیوسته رو به توسعه است.

فوم پلی یورتان

فوم پلی یورتان با یک ساختار سلولی بسته که برپایه پلی یورتان ,حضور کاتالیزورها و مواد دمنده باواکنش شیمیایی پلی ایزوسیانات ها با ترکیبات حاوی هیدروژن اسیدی ساخته می شوند. مزیت های فوم پلی یورتان عبارتند از : هدایت حرارتی کم که از تمامی مصالح عایق متداول دیگر کمتر است , وزن سبک , استحکام بالا, قابلیت بسیار زیاد در پذیرش تغییر در فومولاسیون جهت برآورده کردن انتظارات کاربردی, چسبندگی قوی به بسیاری از مواد, نفوذپذیری کم در برابر بخار آب, مقاومت حرارتی در دمای بیش از ۱۰۰ در جه سلسیوس, قابلیت فوم شوندگی در محل برای پر کردن شکل های پیچیده, فوم سخت پلی یورتان در گستره وسیعی از دما به عنوان عایق حرارتی به کار برده شده است .برای مثال این نوع فوم در عایق کاری ازت مایع در-۱۹۶ درجه سلسیوس و بخار در +۱۲۶ درجه سلسیوس به کار برده شده است . فرم انعطاف پذیر پلی یورتان نیز در عایق کاری لوله ها می تواند به کار برده شود . فوم های پلی یورتان به صورت یک لایه نازک با کارآرایی بالا عایق کاری بدنه یخچال ها و فریزرها به کار برده می شود . امروزه سعی می شود که فوم پلی یورتان باگازی غیر از CFC(کلروفلوئور کربن )به عنوان ماده دمنده ساخته شود . اگر چه این گازها به خوبی گاز هایCFC عایق کاری را انجام نمی دهند ,ا ما به لایه ازن سیاره زمین آسیب کمتری وارد می کنند, چگالی فو م های ساخته شده توسط روش جدید معمولا ۳۲ کیلو گرم بر متر مکعب است . فومهای پلی یورتان سلول باز با چگالی کم (۸کیلو گرم بر متر مکعب)نیز وجود دارد .بعضی انواع با چگالی کم از دی اکسید کربن به عنوان ماده دمنده استفاده می کنند و همچنین فوم های کم چگالی به داخل دیوار های دو جداره باز اسپری می شوند و به سرعت منبسط می شوند و فضای خالی راپر از درزبندی می کنند فو مهای آهسته منبسط شونده برای ساختمان های موجود که عایق حرارتی ندارند در نظر گرفته شده است . این فوم مایع بسیار آهسته منبسط می شود و بنابراین احتمال آسیب رسیدن به دیوار ناشی از انبساط بیش از حد کاهش می یابد . فوم در برابر بخار آب نفوذ پذیر است, قابل انعطاف بوده و در برابر مکش آب این عایق درزبندی هوای خوبی انجام می دهد . همچنین کندسوز است و بعد از براشتن آتش , شعله پایدار نخواهد بوداما نکته با اهمیت این است که متصاعد نمودن گازهای سمی سیانید هیدروژن(سیانور) در مجاورت حرارت یا در هنگام سوختن می باشد.

کاربرد پلی یورتانها و پلی اوره ها در کفپوشها

انواع فناوری کاربرد پوشش های کف همگی بر دو اصل استوارند. یکی از آنها فناوری فیلم نازک است که یک یا چند پوشش با ضخامت حدود ۵۰ تا ۱۲۵ میکرون روی سطح کف پوشش داده می شود. درزگیری و غبارزدایی نیز از جمله مراحل مهم در این روش محسوب می شوند که هدف نهایی آنها رسیدن به کفپوشهایی با طرح های زیر و مزین است. رزین های مورد مصرف در پوششهای کف عبارتند از: آلکیدها، اپوکسی ها یا اپوکسی استری بر پایه آب و حلال، مخلوط های معلق، آمیخته های پلی یورتانی بر پایه آب و انواع پلیمرهای آکریلیکی، بهترین حالت برای این نوع کفپوشها آن است که اثر مواد شیمیایی یا آب روی سطح کفپوش براحتی برطرف شود و لکه ای بر جای نماند. پوشش های آلکیدی در مقابل سودسوز آور بسیار ضعیف عمل می کنند.نوع دیگر پوشش دهی فناوری فیلم ضخیم است که در آن حداقل ضخامت پوشش ۲۰۰ میکرون و حداکثر آن گاهی به ده میلی متر هم می رسد. هدف از این نوع پوشش دهی پر کردن ترکها، حفره ها و تسطیح سطوح شدیداً سایید شده است پوششهای ضخیم هستند. سیمان و مصالح سنگی موردنظر با انواع رزینها مخلوط می شوند اپوکسی ها، پلی یورتانهای آروماتیک (غالباً روغن کوچک و MDIدی فنیل متان ۴_ ،۴_ دی ایزوسیانات لاتکس SBR و اکریلیکی پر مصرف ترین رزینها هستند. روش کار به شکل پاشش یا ریختن پوشش روی سطح و بدنبال آن ماله کشی دستی یا اعمال به وسیله غلتک است. در برخی از موارد در کفپوش های ضخیم از استرهای غیر اشباع، وینیل استرها و اپوکسی های با میزان صد در صد جامد استفاده می شود.پلی یورتانهای آروماتیک بر پایه MDI برای پوشش دهی کف زیاد بکار می روند، چرا که MDI ایزوسیاناتی نسبتاً ارزان است. جالب است که بدانید مولکول MDI و پلیمر سنتز شده از آن به راحتی پرتو فرابنفش را جذب می کنند، زرد شدن پوشش هایی که در معرض نور خورشید واقع شده اند به همین دلیل همین مسئله است.

چسب پلی اورتان

چسب بر پایه رزین پلی اورتان با انعطاف پذیری بالا و عدم نفوذپذیری درزهای سازه های بتنی را پر می کند. این درزها شامل درزهای اجرایی و غیر اجرایی می باشند.چسب پلی اورتان خواص با ارزش زیادی دارد. آنها در برابر دماهای بالا بسیار مقاوم می باشند و تا دمای حداکثر ۲۱۰ درجه فارنهایت (۱۰۰ درجه سانتی گراد) پایداری خود را حفظ می کنند. هنگام خشک شدن بسیار انعطاف پذیر بوده و در برابر حل شدن در مواد شیمیایی اسیدی یا قلیایی قوی، مقاوم می باشند.چسب پلی اورتان نوعی از چسب می باشد که در صنایع مختلف تجاری و همچنین در وسایل سرگرمی و صنایع دستی به کار می رود.فرمولاسیون بعضی از چسب های پلی اورتان به گونه ای است که می توانند به عنوان درزگیر یا وسیله بتونه کاری به کار روند. به عنوان مثال فرم ژله ای آن غالبا در ساخت یا تعمیر قایق ها و یا هواپیما های سبک مورد استفاده قرار می گیرد.دیگر انواع چسب های پلی اورتان در کارهای نجاری، فلز کاری و سنگ تراشی به کار می رود. انواع ساختمانی چسب های پلی اورتان را می توان در کف کامپوزیت، کفپوش و بتن مورد استفاده قرار داد.

چسب پلی اورتان در چندین فرم رایج وجود دارد. ابتدا در فرمی جهت مصارف خانگی و چسب سبک صنعتی برای چسباندن چوب و یا مواد سرامیکی به کار می رود. همچنین در فرم ژل پلی اورتان در کارتریج مانند سیلیکون و یا جهت آب بندی کردن در ساختمان ها و تعمیرات خانه ها، مبلمان و قایق و بناهای سنگی به کار می رود. این چسب ها قادرند دو جسمی را که یکی از آنها متخلخل است را به یکدیگر متصل نمایند. برخی از چسب های پلی یورتان که مخصوص کارهای سنگین می باشند در کارتریج ها به کار می روند و اگر زمان خشک شدن طولانی تری داشته باشند ۲۵ درصد قوی تر می شوند.امروزه کاربردهای ابتکاری فراوانی برای انواع چسب های پلی اورتانی تک جزئی و یا دو جزئی در بازار به وجود آمده که برخی از این کاربردها ارزش افزوده بالایی را ایجاد می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *